Thursday, October 20, 2011

apa maksud KAWAN



askom..
ika masih lg meragui apa itu KAWAN. jika korang berkawan dgn seseorang pasti korang rasa ada yg mcm xkena je bila kwn dgn dye. setengah org rasa ok je kwn dgn dye dan ade yg tidak. Mama ika kata jgn percayakan kwn 100% jika kita xkenal sepenuhnya tentang diri kawan. Mama juga pernah kata sekiranya seseorang kwn itu memuji kita, jgnlah terlalu yakin tanpa mengetahui niat sebenar kwn itu memuji kita. mungkin kwn tu puji je tp sebenarnya nak mengejek kita. kemungkinan besar mmg boleh berlaku.
ika pun pernah jd mcm nie.

ika pun smpai skrg masih menjaga diri sendiri dan maruah keluarga ika. ika kata mcm nie sbb apabila kita berkwn dgn seseorang, pastinya kita x tahu samada dye tu baik atau x. jika dye seorang yg baik dan pandai menjaga kwn itu x mengapa. tp sekiranya dye seorang yg berniat jahat atau tidak berapa baik atau jenis kaki ponteng sekolah dll... kwn mcm ni lah akan merosakkan diri kita. jika kita terlalu rapat dgn dye mungkin dye akan ambil kesempatan atas kita. x pun mengajak kita melakukan perkara yg negatif. benda2 mcm ni yg boleh mencalarkan maruah keluarga kita dan diri kita sendiri.


apa yg ika tahu tentang makna KAWAN
  • berkongsi minat yg sama
  • mempunyai sifat yg sama
  • selalu berada disisi apabila diperlukan
  • sedia membantu apabila ditimpa masalah
  • sedia mendengar masalah kwn
  • pandai menjaga hati kawan
  • susah senang selalu bersama
  • berkongsi ilmu





ape2 pun jgnlah salah memilih kawan. kerana kawan merupakan tulang belakang yg sedia menegak bila2 masa sahaja. maksud ika kawan merupakan seseorang yg sentiasa bersedia membantu dlm segi apepun.  oleh itu, jgn tersalah memilih kawan. nasihat ini bukan untuk korang semua sje,tp juga nasihat untuk diri ika sendiri.



akhir sekali, segala silap tutur kata harap dimaafkan. ia cuma nasihat sahaja.
klu ade yg x cukup makna kawan tu pandai2 la korang tambah ye.
bye2...
Askom...

p/s jgn lupa like ye... komen pun bleh.
    Post a Comment