Monday, December 30, 2013

Cara mengekalkan hayat bateri smartphone agar tahan lama


Yahoo editors have selected this article as a favorite of 2013. It first ran on Yahoo Shopping on July 17th and was one of the most popular stories of the year. The story offers simple tips on how to prolong your smartphone's battery.


Ejas cahaya di skrin telefon
Cahaya skrin telefon anda mungkin telalu terang daripada yang sepatutnya. Malah ia akan sedikit demi sedikit mengurangkan bateri telefon anda. Jadi cuba kurangkan pencahayaan telefon anda agar lebih mudah dilihat. 

Tidur Awal
Telefon anda dapat menentukan beberapa cepat untuk mematikan paparan setelah anda mulai meletakkan telefon untuk tidur. Anda boleh memanjangkan hayat bateri telefon anda dengan memastikan telefon anda turn off dengan sendiri dan bukan sentiasa menggunakannya selama beberapa minit setiap kali anda memeriksa masa.

Turn Off Notifications(Pemberitahuan)
Banyak aplikasi yang memaparkan pemberitahuan. Kebanyakkan masa ia hanyalah sia-sia dan membazirkan hanyat bateri kerana mereka memaksa skrin anda agar kekal menyala di sepanjang hari. Tutup pemberitahuan aplikasi untuk memperluaskan hayat bateri anda.

Tutup Antena yang tidak digunakan
Jangan sesekali lupa untuk menutup Bluetooth. Pastikan ia dimatikan dalam tetapan anda. Juga seperti Wi-Fi, anda diantara kebanyakkan orang yang menggunakannya dengan sedikit. Sekiranya bateri telefon anda hampir mati dan anda perlu untuk memastikan ia hidup selama mungkin anda boleh memasukkan Airplane Mode (yang mematikan semua radio, termasuk suara)

Katakan tidak untuk Permintaan Lokasi (Location Requests).
Banyak aplikasi yang meminta kebenaran untuk mengesan lokasi anda supaya mereka boleh memberi maklumat dengan tepat. Ia mungkin berguna, tetapi aplikasi perlu mempunyai ping untuk GPS Cip anda. Ini amat menggunakan kuasa bateri yang banyak. Melainkan anda benar-benar memerlukan fungsi lokasi. Cuma katakan tidak sekiranya tidak mahu menggunakannya.

Perlahankan Volume(kelantangan)
Mengurankan jumlah kelantangan telefon anda termasuk deringan. 

Matikan Penggetar (Vibrate)
Anda pasti memerlukan penggunaan ini sewaktu anda meninggalkan telefon di dalam poket sepanjang masa. Tetapi getarannya memerlukan banyak kuasa bateri. Matikannya setelah anda tidak memerlukannya lagi.

Pastikan ia sejuk
Bateri yang panas mengurangkan kuasa bateri berbanding yang sejuk. Jadi jika telefon anda panas ketika disentuh, hayatnya kian kurang. Keadaan ini terjadi apabila anda meninggalkan telefon di dalam kereta, di dalam poket anda atau dia atas gadjet yang panas seperti komputer riba. Membiarkan telefon digunnakan secara berterusan juga akan meningkatkan suhu bateri menjadi panas.

Mematikan sepenuhnya
Jika anda tahu anda tidak akan menggunakan telefon anda untuk sementara waktu seperti di dalam mesyuarat atau di teater filem matikan telefon lebih baik daripada hanya mendiamkan deringan telefon (silent).



Credit: Yahoo. 
Translate by MissVanilla

No comments: