Tuesday, September 11, 2012

Lirik Gangnam Style Berunsurkan Penghinaan Terhadap Islam?


Ayat diatas tu ika jumpa di Facebook. ika cuba highlightkan dlm beberapa perkataan dan ika cuba nak jelaskan maksudnya disini:


1. Setahu ika, sekarang ni memang dunia akhir zaman. Lagipun dalam berita xde pun yang cakap Orang Korea cuba jatuhkan umat islam. Kalau ada sila buktikan. Paling banyak yang sebarkan fitnah ni yang cuba menjatuhkan kaum dia sendiri dengan pergaduhan seperti ini. x gitu?

2.  lagu Gangnam Style tu menghina islam? aishh ika rasa korang dah salah faham ni.
cuba tengok lirik yang telah ika translatekan ke Malay.




Oppa adalah gaya Gangnam
gaya Gangnam

Seorang gadis yang panas dan humanle pada siang hari
Seorang gadis bergaya yang tahu bagaimana untuk menikmati kebebasan secawan kopi
Seorang gadis yang hatinya semakin panas apabila malam datang
Seorang gadis dengan jenis yang piuh

Saya seorang lelaki
Seorang lelaki yang adalah seperti panas seperti anda pada siang hari
Seorang lelaki yang satu-tembakan kopinya sebelum ia juga menyejuk
Seorang lelaki yang hatinya pecah apabila malam datang
Itu jenis lelaki

Cantik, loveable
Ya anda, hey, ya, anda, hei
Cantik, loveable
Ya anda, hey, ya, anda, hei
Sekarang mari kita pergi sehingga akhir

Oppa adalah gaya Gangnam, gaya Gangnam
Oppa adalah gaya Gangnam, gaya Gangnam
Oppa adalah gaya Gangnam

Eh Sexy Lady, Oppa adalah gaya Gangnam
Eh-Sexy Lady oh oh oh oh

Seorang gadis yang kelihatan tenang tetapi memainkan apabila dia memainkan
Seorang gadis yang meletakkan rambutnya apabila masa yang sesuai datang
Seorang gadis yang meliputi dirinya tetapi adalah lebih seksi daripada seorang gadis yang bares semua
Seorang gadis sensable seperti itu

Saya seorang lelaki
Seorang lelaki yang kelihatan tenang tetapi memainkan apabila dia bermain
Seorang lelaki yang pergi sepenuhnya gila apabila datang masa yang sesuai
Seorang lelaki yang telah membonjol idea dan bukannya otot
Itu jenis lelaki

Cantik, loveable
Ya anda, hey, ya, anda, hei
Cantik, loveable
Ya anda, hey, ya, anda, hei
Sekarang mari kita pergi sehingga akhir

Oppa adalah gaya Gangnam, gaya Gangnam
Oppa adalah gaya Gangnam, gaya Gangnam
Oppa adalah gaya Gangnam

Eh Sexy Lady, Oppa adalah gaya Gangnam
Eh-Sexy Lady oh oh oh oh

Di atas lelaki berjalan adalah manusia terbang, bayi bayi
Saya seorang lelaki yang tahu satu perkara atau dua
Di atas lelaki berjalan adalah manusia terbang, bayi bayi
Saya seorang lelaki yang tahu satu perkara atau dua

Anda tahu apa yang saya cakapkan
Oppa adalah gaya Gangnam

Eh Sexy Lady, Oppa adalah gaya Gangnam
Eh-Sexy Lady oh oh oh oh


rasanya xde ayat2 yang pelik kan. langsung xde ayat yang menghina islam. mungkin yg sebarkan cerita karut ni terjumpa mana2 lirik yang telah digubah kot. itu yang dye ingat lirik Gangnam Style ni menghina islam. 


3.  kenapa perlu ada perkataan "Konon". kenapa? x pasti dengan bukti sendiri? atau sengaja reka2 cerita?. lagipun korang dh tengok lirik tu kan. xde ayat2 mcm dye kata tu pun.  

4. Apa? silang tangan tu ada kena mengena dgn tanda salib. padahal banyak lagi benda lain yang ada bentuk tanda salib kenapa x persoalkan semua tu. 

5. xda kena mengena lagu tu dengan Murtad! klu nak dengar. Dengarlah! x salah pun. tp jangan la sampai terikut-ikut dengan cara dan gaya berpakaian mereka sebab kita sendiri pun tahu yang mereka itu kafir dan pakaian mereka juga agak menjolok mata. klu korang berfikiran matang...yang salah, baik jgn ikot, klu yang baik x salah aih kita ikot. sepatutnya penyanyi di Malaysia ni  perlu bangkit mencipta nama di negara orang. baru boleh berjaya seperti Psy yang telah mencipta nama di negara barat. orang Klu dah benci lagu tu, maknanya semua lagu korea lain pun dye benci. nama pun Korean Haters. *sesetengah orang je yang cuba cari masalah yang lain ok*




"Oppa Gangnam Style"
bermaksud
"Abang Gaya Gangnam"

Gangnam adalah nama tempat. 




maaf jikalau ada terkasar bahasa. lagipun sebagai peminat korea, ika hanya cuba nak jelaskan
tentang salah faham korang terhadap lagu Gangnam Style. itu saja.
Kalaulah fakta yang ika perjelaskan ini tidak benar, maknanya mungkin ika yang salah.
semua manusia buat kesilapan.



sekian, terima kasih
wassalam ^^




Post a Comment